RECENZIA: Kam miznú vaše peniaze? (M. Valachová)

Share Article

Keď mi prvýkrát vyskočila reklama na novú knihu s názvom Kam miznú vaše peniaze od Martiny Valachovej, nesmierne som sa potešila. Konečne niekto, kto mal odvahu otvoriť túto tému aj v knižnej podobe. O pani Valachovej som vtedy počula prvýkrát, a tak som začala s hľadaním informácií. Priznám sa, najprv som sa bála, že sa jedná o finančnú poradkyňu, ale po trochu guglení mi odľahlo. Martinine profesionálne pozadie je totiž v marketingu. Ako teda prišla s nápadom napísať túto knihu? Na stránke knihy www.budeakonebolo.sk som pod sekciou blog našla článok “O autorke”. Tam som sa dozvedela ešte viac o Martine manažérke a o okolnostiach vzniku knihy. Super. Ale čo Martina, žena v domácnosti? Čím prešla, čo ju naučilo používať “sedliacky rozum” – ako tomu ona hovorí?

Priznám sa, nepresvedčila ma. Nechápala som, ako by žena, ktorá kladie hlavne dôraz na svoju manažérsku kariéru, mohla rozumieť ťažkostiam, ktoré zažíva napr. rodina, ktorá žije z minimálnej mzdy alebo matka, ktorá je na výchovu detí sama. Pri návšteve kníhkupectva som knižku mala možnosť aj ohmatať a kuknúť sa dovnútra. Chýbala osnova a po rýchlom prezeraní si obsahu som nenašla nič, čo by pre mňa bolo novinkou. Zvedavosť ale nepustila. Knižka sa dostala na môj zoznam Ježiškovi a tak som si ju nakoniec našla pod stromčekom.

Knihu som mala za 3 dni prečítanú. Zanechala vo mne zmiešané pocity. Celý čas som si predstavovala, že som znova v situácií, kedy neviem, kam naozaj miznú moje peniaze. Neviem, čo všetko mám spraviť, aby som tento nepríjemný odliv zastavila a naučila sa lepšie hospodáriť. Z tohto pohľadu som si zapisovala čo sa mi páčilo, a čo by som na druhej strane urobila inak.

Čo sa mi páčilo

Klobúk dole pred pani Valachovou, že sa pustila do tohto projektu a otvorila tému o múdrom hospodárení. Po prečítaní prvých pár strán mi už bolo jasné, akú životnú skúsenosť má za sebou. Dozvedela som sa, prečo bola nútená naučiť sa hospodáriť múdro a aké rady do života dostala od svojej babky. Celkovo ľahko sa mi to čítalo a sem-tam som sa aj zasmiala. Páčilo sa mi, ako znázornila pointu cez príbehy.

Ak som sa o hospodárení niečo naučila, je to fakt, že siaha do skoro všetkých aspektov života. Je to veľmi rozsiahla téma a bolo príjemným prekvapením, že sa Martina dotkla vo svojej knihe viacerých týchto aspektov.

Uvedené praktické tipy – až na jeden – už niekoľko rokov aplikujem vo svojom živote, ale chcem vám zhrnúť tie, ktoré by mi najviac pomohli na začiatku mojej cesty.

• pri nakupovaní, ak vyberáte podľa ceny, je dobré prepočítať položku na litre a kilogramy,
  • z každej výplaty odkladajte minimálne 10%,
  • odporúčaná výška rezervy na pokrytie nákladov má byť do 6 až 12 mesiacov,
  • zbierka nízkonákladových receptov s vysokou výživovou hodnotou.

Obzvlášť sa mi páčili rôzne výpočty a zoznamy, ako napríklad:

• výpočet životných nákladov na mesiac – s podrobným zoznamom možných položiek,
  • výpočet celkového príjmu a rozdielu medzi výdavkami a príjmami,
  • prehľad rezerv,
  • prehľad medzi dodávateľmi služieb, ktoré využívame na dennej báze (mobilný operátor, bankové poplatky, poistky, dodávky plynu a elektriny),
  • príjem mimo zamestnania – čo mám a nepotrebujem,
  • príjem mimo zamestnania – čo viem a môžem ponúknuť.

Ako som už vyššie spomínala, v knihe som našla jeden tip, ktorý bol pre mňa novinkou a priniesol mi tzv. “Aha moment”. Odporúčanie investovať do kvalitnej podlahy a do nadčasových kúpeľní pri stavbe domu a pri rekonštrukcií. V tomto smere ešte skúsenosti nemám, ale dáva mi to zmysel. Máme zrekonštruovaný byt a na podlahe realitka šetrila. To, čo sme si vytrpeli so susedou pod nami a jej sťažnosťami, by bolo na sólo knihu.

Tiež sa mi páčilo, že autorka dala priestor vo svojej knihe aj odborníkom ako napríklad výživová poradkyňa alebo stylistka.

Čo by som robila inak

Počas čítania knihy “Kam miznú vaše peniaze?” som si všimla, že sa autorka prihovárala najmä k ženám. Sem-tam dávala príklady aj z mužského sveta, ale oproti odporúčaniam pre nežné pohlavie, bolo toto percento celkom slabé.

Už sme skonštatovali, že hospodárenie s peniazmi je téma, ktorá sa dotkne množstva oblastí nášho života. Kvitujem, že sa pani Valachová dotkla väčšiny tých oblastí, ale mne chýbalo, aby išla viac do hĺbky a ponúkla podrobný návod. Na to, čo nám sľubuje obálka a webstránka knihy, okamžite aplikovateľných krokov nájdete málo. Príjmy a výdaje síce vyrátate, ale o každodennom hospodárení sa nič nedozviete. To, že sa 3x spomenie výhoda nosenia fľašky na vodu so sebou, mne bohužiaľ nestačí.

Osobne nie som zástankyňou firiem, ktoré fungujú na základe odporúčaní a využívajú multi-level marketing (MLM). Je to môj osobný názor a dôvodov mám habadej. Jednoducho povedané naskočila mi husia koža, keď som si v knihe prečítala propagáciu na túto možnosť privyrobenia si. Väčšina týchto firiem totiž vyžaduje, aby ste si zakúpili štartovací balíček, čo môže stáť aj niekoľko stoviek eur. Tvrdia, že predávajú kvalitné výrobky. Poďme nad tým zamyslieť. Koľko peňazí pôjde z ceny produktu na vaše provízie a na provízie všetkých ľudí, ktorí sú nad vami v pyramíde? Prirátajme ešte náklady na výrobu a dopravu. Od ľudí, ktorí sa napríklad v kozmetike vyznajú, lebo majú na to potrebné znalosti z chémie, som ešte dobré slovo na výrobky z MLM v živote nepočula. Ak vás táto téma zaujíma odporúčam pozrieť 1. časť zo seriálu (Un)well na Netflixe.

Na konci knihy nájdete Cvičebnicu, ktorá vám má pomôcť sledovať vaše výdavky počas 3 mesiacov. Pre mňa štruktúra nie je vyhovujúca a osobne by som túto časť navrhla inak, ale budiš. Čo mi ale hneď na začiatku Cvičebnice bilo do očí, bolo spomenutie obálkovej metódy. Síce autorka spomína, že do obálok máme odkladať bločky za každodenné výdaje, no nikde sa nedozvieme ako pani Valachová pracuje s obálkami s názvom “Auto” alebo “Dovolenka”. Ako sporenie na tieto sny súvisí s odkladaním 10% sa tiež nedozvieme.

Autorka spomína, že pracovný názov knihy bol “Sedliacky rozum na predaj” a celkom ľutujem, že sa titul zmenil. Viem, že spomínané tipy môžu byť pre niektorých ľudí novinkou, ale myslím si, že každý, kto má aspoň kúsok už spomínaného sedliackeho rozumu, má tieto princípy už v malíčku.

Komu môže kniha pomôcť?

Nie je mi úplne jasné aká bola Martinina primárna cieľovka. Podľa názvu som si bola istá, že je to pre všetkých, ktorí sa chcú naučiť lepšie hospodáriť s peniazmi a netušia, kde vôbec začať.

Podľa uvedených príkladov sa mi ale zdá, že cieľovkou sú skôr ženy, starajúce sa o rodinu a majúce nadpriemerný plat. Spomínam si na časy, kedy som ja, ako zarábajúca študentka, začala riešiť otázky ohľadom financií. Nechodila som ku kozmetičke, nechodila som na nechty, mala som vlastnú fľašu na vodu a žila som v podnájme. V tej dobe by mi žiaľ táto kniha asi nepomohla.

You might also like

Budgetovanie

Kam do kelu idú moje peniaze?