Budgetovanie

Zoznam základných potravín zo špajze

Poličkové varenie je o používaní ingrediencií, ktoré už doma máš. Aby si to ale dokázal, budeš potrebovať mať pár vecí po ruke. Tu je zopár základných potravín, ktoré by mali byť stálou súčasťou tvojej kuchyne na to, aby si mohol pripraviť hocijaké jedlo.

Asi najťažšia časť políčkového varenia pre nováčikov je vedieť, ktoré základné potraviny treba mať doma. Ako môžeš vedieť čo k čomu pasuje alebo ktorá je tá magická ingrediencia, čo dodá úžasnú chuť hocičomu? Nič sa neboj, pripravila som pre teba úžasný zoznam základných potravín z špajze, ktorý ti pomôže stať sa políčkovým šéfkuchárom ako blesk. A že si to ty, rovno ti aj poradím, ako ich využiť.

Pri písaní tohto zoznamu som sa zamerala na základné ingrediencie, ktoré dlho vydržia na poličke. Nezohľadnila som žiadne intolerancie a preferencie ako vegetariánstvo alebo vegánstvo.

BIELKOVINY 

Nasledujúce potraviny sú plné proteínov a zaručujú to, aby tvoje jedlá boli sýte a mňamózne.

  • Fazuľa – suchá alebo konzervovaná úžasne doplní hocijaké jedlo. Pridaj ich do polievok, omáčok alebo z nich sprav kašu. Každopádne sa jedná o lacnú potravinu s vysokou výživovou hodnotou. Len si ju poriadne umy. 😉
  • Cícer – v ázijských jedlách výborne nahrádza mäso. Upečený slúži ako snack namiesto chipsov alebo ako krutóny do šalátov.
  • Tuniaková konzerva – na cestoviny, do pomazánok, do šalátu alebo ako fašírky. 

KONZERVY

Nasledujúce položky ti pomôžu zlepšiť hocijaké jedlo. 

  • Paradajkový pretlak – na cestoviny, lasagne, pizzu, do perkeltu. 
  • Sušené paradajky v oleji – do šalátov, omáčok alebo k mäsu.
  • Zelenina v konzerve – do rizota, polievky, miešané s ryžou (ako príloha).
  • Vývar – ideálne, keď si odložíš do mrazáku každú nedeľu kúsok z domáceho vývaru. Ale vieš si ho kúpiť aj v obchode. Používaj ho namiesto vody do krémových polievok, omáčok alebo do rizota. 

Pro tip: presne tieto položky dokupujem počas zliav, pretože vydržia do nekonečna. Doma ich mám uložené podľa dátumu spotreby. Aby som si bola istá, že vždy tie najstaršie použijem ako prvé.

SACHARIDY

Oh, milé sacharidy. Ako by sme mohli bez nich existovať? Sú ideálne aj na doplnenie zvyšného jedla z predchádzajúcich dní.

  • Ryža – biela, hnedá, jasmínová a divoká – všetky sú super. Do wrapov, na ázijský spôsob so zeleninou a vajíčkami alebo iba klasicky k mäsu.
  • Cestoviny – nezáleží na tvare alebo type. Cestoviny sa hodia ku všetkému. Skúšal si už cestovinové šaláty alebo zapečené cestoviny s tvojou najoblúbenejšou omáčkou a so syrom?
  • Chlieb – k polievke, k šalátom alebo samostatne ako sendvič. Už je suchší? Sprav chleba vo vajíčku alebo skús spraviť domácu strúhanku.
  • Tortilla wrapy – môžeš ich naplniť hocičím. Na raňajky praženicou, na obed zapiecť s fazuľami a mletým mäsom v paradajkovej omáčke a na večeru s kuracím mäsom. Najradšej mám tie z Lidla. Nesplesnivejú a ak ich dáš do uzatvárateľného sáčku s papierom, tak ani nevyschnú.
  • Batáty – úžasne nahrádzajú zemiaky, dajú sa naplniť a zapiecť. Spravíš z nich koláč alebo si ich len jednoducho upečieš a dáš si ich s kyslou smotanou. 
  • Zemiaky – pyré, varené, pečené, placky alebo francúzske. Fantázií sa medze nekladú. 

Pro tip: Niektoré položky z tejto kategórie sa relatívne rýchlo kazia. Dávaj si na to pozor, aby si ich nemusel zbytočne vyhadzovať.

KORENINY A DOCHUCOVADLÁ

Plná špajza úžasných potravín je na nič, ak nemáš po ruke koreniny, ktoré tvojim jedlám dodajú chuť, vôňu a extra šmrnc.

  • Soľ – samozrejme netreba preháňať, ale s troškou soli nič nepokazíš. Dokonca ju musíš pridať aj do koláčov, aby zvýraznila sladkosť.
  • Korenie – je, tak ako aj soľ, základom skoro každého slaného jedla. 
  • Rasca – ja preferujem mletú rascu. Výborne pasuje do mäsitých mexických jedál alebo do indických omáčok.
  • Rozmarín –  túžíš po chutiach mediterránu, hladáš spôsob ako vylepšiť grilované kura alebo zemiaky – odpoveďou na tvoje prosby je rozmarín. 
  • Škorica – všetkým asi napadnú zákusky. Ale ja ju pridávam aj do kávy a do niektorých mäsitých jedál.
  • Tymián – voňavý tymián používam hlavne do krémových polievok alebo do smotanových omáčok k mäsu. Kombinuj ho so sladkým bielym vínom a tvoje chuťové bunky zažijú párty, ako nikdy pred tým.
  • Oregano – sypem ho do všetkých paradajkových jedál alebo z neho pripravujem  bylinkové maslo k steakom.
  • Petržlen – klasická prísada na zemiaky, do polievky, ryže, cestovín s morskými plodmi.
  • Paprika – paprikáš asi poznajú všetci. Okrem toho ju môžeš použiť aj na zdobenie jedál.
  • Muškátový orech – pre mňa jedna z typických jesenných korenín. Syrové omáčky si bez neho ani nechcem predstaviť.
  • Majoránka – najčastejšie ju používam do perkeltu a do guláša. Nevynechám ju ani z paradajkových jedál.

NA PEČENIE

Nasledujúce položky sú vynikajúce na pečenie. Môžeme ich ale použiť aj do rôznych iných jedál. Čítaj ďalej a inšpiruj sa.

  • Ovsené vločky – sú vynikajúce na raňajky s ovocím, ale ja s nimi nahrádzam aj strúhanku vo fašírkach alebo z nich pripravujem palacinky .
  • Orechové maslá – vrelo odporúčam do kaší, do kávy, na zákusky alebo k ovociu na olovrant. 
  • Med – okrem zvyčajného použitia med používam aj do marinád na mäso. Najčastejšie ho kombinujem s čili papričkami alebo s horčicou.
  • Múka – nie som fanušičkou zahusťovania múkou, preto ju používam iba na pečenie slaných a sladkých dobrôt.
  • Cukor – používam iba pri pečení, na sladenie nápojov a kaší preferujem med alebo javorový sirup.
  • Práškový cukor – nevyhnutne do receptov a dá sa kreatívne využiť aj pri ozdobovaní.
  • Kypriaci prášok – aby naše koláčiky boli vzdušné a jemné.
  • Sóda bikarbóna – pri pečení dodá cestu ľahkosť a je výborná aj na upratovanie v dome. Pohlcuje pachy a odstráni aj najodolnejšie nečistoty z hrncov.
  • Chia semienka – najčastejšie ich sypem do raňajkových kaší, ale môžeš z nich spraviť aj puding alebo upiecť keksy.
  • Ľanové semiačka – kupujem ich celé. Následne ich mlynčekom na kávu pomeliem, aby som maximalizovala nutričnú hodnotu. 
  • Čokoláda na varenie – je nevyhnutnou súčasťou každej kuchyne.
  • Orechy – výborne dopĺňajú chrumkavosť šalátov a sú ideálne k ovociu ako zdravý snack.

Pro tip: Prísady ako ovsené vločky, cukor alebo múka sa oplatí kúpiť vo väčšom balení a mať ich prichystané v kuchyni v dóze, aby si k nim mal ľahký prístup počas varenia.

OMÁČKY A INÉ PRÍSADY

  • Olej – slnečnicový používam na pečenie mäsa, olivový a tekvicový na šaláty. Najjednoduchší dressing bez pridaných éčok a sacharidov.
  • Sójová omáčka – je super ju mať po ruke, ak dostaneš chuť na azijské špeciality.
  • Worcester omáčka – výborná do marinády alebo na dochutenie mäsa do hamburgeru.
  • Kečup – asi najuniverzalnejšia prísada na pizzu, k zemiakom, vajíčkam.
  • Horčica – do omáčok a krémových polievok pridá trochu kyslosti. Najčastejšie používam do marinád.
  • Majonéza – super na studené šaláty s tuniakom, lososom alebo aj kuracím mäsom.
  • Barbecue omáčka – úžasne dopĺňa mäsové jedlá, omáčky a marinády. Skúšal si ju už spraviť doma?
  • Ocot – moja babka ho používala do rôznych prívarkov a do nálevov na zeleninové šaláty. Ale ja ho používam ako čistiaci prostriedok spolu so sódou bikarbónou.
  • Víno – červené víno je úžasné k hovädziemu mäsu alebo ako základ omáčok z lesného ovocia. Bielé víno zase dodá šmrnc hubovému rizotu.

Pro tip: z týchto základných potravín vždy nakúpim počas zliav. Väčšinou si kupujem 3 kusy – jeden na teraz a dve na neskôr. Neotvorené vydržia v špajzi. Po otvorení ich len presuniem do chladničky.

Fuh, tak zoznam by sme mali 🙂 Aké základné potraviny sú pre teba nevyhnutné? Daj mi vedieť v komentároch.

Nezabudni si prečítať aj ďalšie články:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *