Ako obnoviť zvyšky

Share Article

Premeniť zvyšky na niečo nové a chutné je veľmi jednoduché. Nasledujúce 4 tipy ti ukážu, ako pretransformovať zbytky na jedlá, ktoré sú ešte lepšie ako bol originálny recept.

Každý týždeň si naplánuješ recepty, uvaríš chutné jedlá a na konci týždňa máš v chladničke trochu hentoho a kúsok tamtoho. Bohužiaľ, tieto zvyšky často končia v koši. Nemusíš sa báť, nie si sám, komu sa to stáva.

Som tu, aby som ti ukázala potenciál tvojich zvyškov a ak si múdry, začneš ich používať ešte pred tým, ako by sa pokazili. Ak nie si zrovna fanúšikom zbytkov, odporúčam ti prečítať si článok o tom, prečo ja zvyšky milujem.

Prvým krokom v obnovovaní zvyškov je správny spôsob ohrievania. Existujú ale určité princípy, ktoré sa odporúča dodržať, aby sa zachovali chute. Moje tipy a triky som spísala do jedného článku o tom, ako ohrievať zvyšky. Je to super, ak ich chceš konzumovať v pôvodnej forme. 

Ale dnes prišiel čas na premenu, počas ktorej vznikne zo zbytkov niečo chutné, úžasné a úplne nové. Tu sú 4 tipy na obnovenie zvyškov.

 PRIDAJ KORENIE

Chuť pôvodne pridaných korenín časom slabne. Niekedy zmizne úplne. Preto je dôležité vrátiť chuť jedlám pomocou čerstvých byliniek a korenín.

Soľ a čierne korenie sú nevyhnutné. Samozrejme môžeš využiť aj korenie a bylinky, ktoré si použil v pôvodnom recepte – štipku oregana, trochu bazalky, pol lyžičky curry.

Okrem základných prísad je tu ešte pár overených ingrediencií z Werinej kuchyne, ktoré oživia chute:

  • Limetková alebo citrónová šťava
  • Chilli fliačky (pridajú šmrnc bez toho, aby jedlo spravil pikantným)
  • Kyslá smotana
  • Omáčka podľa tvojej chuti

PRIDAJ VLHKOSŤ

Ak ohrievaš jedlá, ktoré časom uschnú, neboj sa pridať vodu.

Suché zemiakové pyré? Pridaj kúsok roztopeného masla a trochu mlieka.

Suchá ryža? Šupni tam polievkovú lyžicu vody pred ohriatím.

Stvrdnutý chleba? Opláchni trochou vody a zabalený do alobalu ho daj do rúry na 200°C na 15 minút. Alobal následne odstráň, chleba vlož naspäť do rúry na 10 minút a voila, ako čerstvé z pece.

Nech zohrievaš hocičo, skús tam pridať niečo z nasledujúcich doplnkových potravín:

  • Maslo
  • Limetková alebo citrónová šťava
  • Kyslá smotana
  • Olej alebo ocot
  • Sójová omáčka
  • Šalátový dressing alebo majonéza
  • Salsa 
  • Omáčka na cestoviny
  • Chilli omáčka
  • Teriyaki omáčka

PRIDAJ POSÝPKU

Čerešnička na tortách nebýva len tak. Malá posýpka na vrchu jedla dokáže priniesť novú textúru do zvyškov. Skús niečo z nižšie uvedeného zoznamu.

  • Syr! Nasyp ho na hocičo a svoje jedlo hneď posunieš na vyššiu úroveň. Hlavne, keď celý pokrm ešte šupneš na pár sekúnd aj do rúry. Ja som posadnutá zrejúcim chaddarom z Lidla.
  • Chrumkavé tortilla alebo zemiakové chipsy
  • Kúsky tortillových wrapov (potreté maslom a cesnakom alebo bylinkami)
  • Oriešky
  • Karamelizovaná cibuľa
  • Krutóny
  • Semiačka – tekvicové, slnečnicové, sezamové…

OBNOV ZVYŠKY

Nikomu sa nechce jesť to isté 2-3 dni v kuse. Preto je dôležité naše zvyšky obnovovať, pretransformovať. Je najvyšší čas byť kreatívnym a vytvoriť niečo nové zo zbytkov. 

Chápem, že nabrať nový pohľad na staré jedlá nemusí byť prirodzený pre každého. Ale tu sa môžeš inšpirovať.

Obnov mäsové zvyšky

  • Grilované kura -Nasekaj a pridaj do sendvičov. Nakrájaj na kocky a šupni do polievky. Schovaj do jedál v kastróliku. Priprav mäsom plnené taštičky z lístkového cesta. Čo také rýchle burrito? Pravdupovediac, keď neviem na čo mám chuť, ugrilujem len pár stehienok a následne už len miešam s ostatnými ingredienciami podľa mojej aktuálnej nálady.
  • Fašírky – nakrájané na menšie kúsky alebo celé. Hoď ich do jenskej misy, zalej paradajkovým pretlakom a zapeč v rúre so syrom. Máš chuť na štipľavé? Pridaj fazuľky, kukuricu a chilly do paradajkovej omáčky. Priprav mini hamburgery s pomocou nakrájanej bagety, majonézy a čerstvej zeleniny.

 Obnov prílohy

  • Ryža – nech je to biela, basmati, naturálna alebo hnedá. Priprav rizoto na taliansky spôsob alebo praženú ryžu s hocičím na ázijský spôsob. Trochu kukurice, mletej papriky a máš mexickú ryžu. Využi ju v obložených jedlách ako je napríklad koložvárska kapusta.
  • Zemiaky – z varených môžeš pripraviť pagáče, pyré, placky, halušky, zemiaky na paprike, ale dajú sa ešte raz aj zapiecť a nasypať so syrom. Môžu sa pridať do polievok na zahustenie namiesto múky.

 ĎALŠIE NÁPADY NA OBNOVU ZVYŠKOV

  • Šaláty – Nech máš hocijaké mäso, hoď ho na šalátové listy, pridaj tvoj obľúbený dressing alebo stačí aj lyžička olivového oleja s kvapkami citrónovej šťavy a BOOM, výživný a chutný obed je na svete.
  • Risotto – fantázií sa medze nekladú. Mäsožravec, vegetarián alebo vegán to je jedno. Každý si nájde svoju obľúbenú kombináciu. U nás je rizotto vždy taká malá záchranka, keď spravím príliš veľa ryže. Podlejem vývarom z mrazáka a ostatné prísady už vyberám podľa toho čo mi chladnička ponúkne. Ak je tam bieda, ešte stále ma zachráni mrazený špenát, cesnak a syr. 
  • Krémové polievky – alebo ako to volám ja, záchranca nadbytočnej zeleniny a omáčok. Základ je samozrejme smažená cibuľa a následne všetko čo chladnička dá. Pár minút a už prichádza ponorný mixér, aby všetko zjednotil. Vďaka tomuto tipu som náhodne pripravila našu obľúbenú mrkvovú krémovú polievku s kurkumou.

Samozrejme, tieto tipy sú iba špičkou ľadovca. Ku každému jednému by som dokázala napísať vlastný článok. Teraz je rad na Tebe. Ako najradšej využívaš zvyšky ty?

Prečítaj si aj ďalšie články:

You might also like

Budgetovanie

Kam do kelu idú moje peniaze?

“A je to tu zas, pred týždňom som dostala výplatu, zaplatila som všetko a ostali mi iba centy na zvyšok mesiaca. Veď ja nezarábam zle

Jedlo

Cestoviny s lososom a pestom

Už som na svojom Instagrame spomínala, že som zástankyňou “meal prepu”, teda pripravovania jedla na týždeň dopredu. Pre mňa je ideálne, keď mám v rámci

#Mindey

@mindey